2016. feb 22.

Meglestük, mit tudnak a 70 mm-es Aljasok!

írta: Kovács Gellért
Meglestük, mit tudnak a 70 mm-es Aljasok!

img_0824.jpgQuentin Tarantino ugye nem mobilkamerával gurigázik: legutóbbi művét olyan technikával forgatta, ráadásul hidegben, mely a múlt század hatvanas éveiben volt utoljára divatban, s akkortájt is csak Ben Hur-ligás játékosoknak volt ilyen szép nagy terük a huncutkodásra. Az Ultra Panavison 70 lényege, hogy jóóóval szélesebb és bitangabbul részletgazdagabb a kép. Alkalmas vetítőgépet nem lehet lehet ám bármely ranchon leakasztani, vetíteni se gyerekjáték vele, s az se mindegy, milyen vásznon terül el az extrawide Aljas nyolcas. Köccséges dolog ez, na. Hozzánk legközelebb a bécsi Gartenbaukino vetíti, még március elejéig, napi két előadásban, a mester által kiagyalt Road Show szertartása szerint. Elmentünk, megnéztük, meghatódtunk.

Először a moziról, ami már eleve nagyon vagány. A Gartenbaukino Bécs belvárosának egyik mutatós utcasarkán menőzik, 1960-ban volt benne az első vetítés. Azért is csodálatos, mert benyomásaink szerint pont így nézhetett már ki akkor is: minden nagyon retró benne, a csempe, a fal, a belső terek elrendezése. Csak éppen tényleg olyan, mintha tegnap nyitották volna. Nincs elkopva, lelakva, összefirkálva. Büszke, de visszafogott art mozis dizájn jellemzi, semmi cicoma, mégis nagyon komfortos. A cinefilek nem igazán ússzák meg az itt tartózkodást könnyek nélkül, az hétszentség.csm_foyer_89a3468904.jpg(A mozi hivatalos fotója az előtér egyik kedves kis sarkáról)

Ha itt valamit játszanak, azt nagyon játsszák, s mivel most éppen az Aljas nyolcas megy, bárhova nézünk, Sam Jacksonék szórják ránk szemük villámait (illetve a legtöbb poszteren a hátukat mutatják, de az nem hangzik olyan jól. Viszont cool!). Lehet itt egyébként gartenbaukinós szatyrot (például Analog Is Pop felirattal) meg babáknak előkét is venni: ha kifejezetten a 70 mm-es Aljasról szeretnénk megemlékezni, nagy méretű plakátot is vásárolhatunk – ennek egyetlen szépséghibája, hogy sok és nagy rajta a német nyelvű szöveg. A jegy alapára 10 euró, erre rájön 2,5 euró 70 mm-es felár, ám a kiegészítőjegy is olyan csinos, hogy szívesen fizetünk pluszban (nem.). A felhajtás része a pöpec angol nyelvű műsorfüzet, klassz fotókkal, infókkal – ez a hivatalos kiadványa a Hateful 8 Road Show-nak, s természetesen annak jár, aki befizet a mutatványra.img_0845.jpgimg_0820.jpgimg_0818.jpg(Az én hivatalos nem szép fotóim)

A terem 736 férőhelyes, erkély nincs. Kábé a feléig folyosó töri meg a sorokat, aztán a 15. sortól majd' teljes szélességben sorakoznak a székek, elég kényelmesek egyébként. Kint a kirakatban láttuk az eredeti, régi üléseket, hát azokon a fél fenekünk se nagyon fért volna el. Gyönyörű fodros függöny, 15,45m x 6,5m-es Cinemascope vászon.csm_saal_leer_mg_3738_a060254d37.jpg(A mozi hivatalos fotója a teremről.)

Beülsz, örülsz. S indul a só! QT szépen kitalálta a dolgot, az osztrákok meg remekül megtanulták. Először elindul Morricone zenéje. Hangolódás:

Aztán, pár perc múlva elhallgat a felvezetés, de semmi üresjárat: már a függönyre rávetítik az első képeket, de a cuki módon megalomán Cinerama felirat függönytelenül libabőröztet:

A látvány egyszerűen lenyűgöző. Én nem vagyok kifejezetten az a "le a digitális formátummal" típus, de ami jó, az jó. S itt aztán tényleg széles a széles, éles az éles: Kurt Russell bajszát szőrszálanként is kielemezhetjük, ha akarjuk, a fény úgy játszik a hódarával, hogy szinte mi is kinyújtanánk a nyelvünket érte. A vér meg vérszínű, de nagyon. Ugye lehetett hallani, hogy a 70 mm-es változattal Amerikában is voltak gondok: nagyon kevesek tudták alapból, hogyan is kell ezekkel a gépekkel bánni, volt, ahol kellemetlen leállásokról, képhibákról szóltak a hírek. Nos, a Gartenbaukino gépészei tényleg irtó profin begyakorolták a dolgot. (Volt rá idejük, az Aljas nyolcas január vége óta meg az osztrákoknál, a 70 mm-es verzió már a premier óta látható. Tehát az is megnézhette így a filmet, aki rögtön és azonnal akarta látni.) A kötelező, sőt, kifejezetten kellemes remegésen kívül semmi jel se utal arra, hogy nehezített a pálya: a kép tűéles, a tekercsváltásokat szinte észre se lehet venni. A kópia még szinte új, gondolom, vigyáznak is rá rettentően.

A szünet, azaz bocsánat, az INTERMISSION felirat azután következik, majd rá a függöny, miután Samuel L. Jackson elmondja azt a bizonyos történetet. 15 perc, lehet pisilni, bármizni. Aztán így indulunk újra:

Az Aljas nyolcas 70 mm-en 180 perc körüli, tehát nem csak külcsínben kapunk többet, hanem vannak új jelenetek is. Ezek legtöbbje apróság: egyes párbeszédek tovább tartanak, vagy hosszabban néznek csúnyán egymásra a nyolcak. Igazából két jelentősebb dolgot vettünk észre. Az egyik, hogy Kurt Russell felfedezi a félig megkopasztott csirkét, s kiakad, hogy ő nem hajlandó egy félig megkopasztott csirkével egy légtérben tartózkodni, mert balszerencsét hoz. Úgyhogy Demián Bichir duzzog egy nagyot, leül a hokedlire, s nekiáll a pipitollakkal bíbelődni. Nagyon vicces. A másik fontosabb kiegészítés, hogy az utolsó előtti fejezetben az a bizonyos négy utas is olyan hosszasan érkezik meg a postakocsival, mint a film elején Walter Gogginsék. Boldogok voltunk ettől is. Hát még amikor megláttuk ezt a nagyra nőtt látcsövet: ő volt a mi barátunk ezen az estén. Jó, nem ő, hanem egy tesója.img_0844.jpg

Mint ahogy az egésztől azok voltunk. Bár tényleg őrültnek kell ahhoz lenni, hogy az ember igazán izgalomba jöjjön egy ilyen kalandtól, pláne, ha már harmadszor látja a filmet. Azonban, ha nem is teljesen, de valamennyire ez tényleg egy másik film volt. Állítólag lesz majd 70 mm-esen az Arábiai Lawrence náluk! Szerintem arra is befizetünk.

Ja, és tessék csak nézni, hogy az Aljas nyolcas után mi lesz a nagy dobás? (Persze nem hetvenesen...)img_0822.jpg

Szólj hozzá

fesztivál tarantino művész mozi toldi mozi aljas nyolcas 70 mm